Najaarsbijeenkomst over Het Nieuwe Rijden

Het nieuwe rijden, wat houdt dat in? En gaan we echt allemaal aan de elektrische auto? In de DS-store van Citroën Van Oord werden we op 13 november bijgepraat over de trends uit de automotivebranche. Een drukbezochte najaarsbijeenkomst met walking dinner waarop volop ruimte was voor netwerken!   

Christiaan van Oord, directeur van de DS-store, heet de ondernemers welkom in de vestiging in De Meern – Leidsche Rijn. ‘Wij zijn een familiebedrijf. Onze vestigingen zien we als een huis, dat we openstellen voor onze gasten. Daarbij laten we ons niet leiden door de waan van de dag. We doen aan langetermijnplanning. Want er gebeurt veel in onze branche.’

Meerwaarde bieden 

Dat de automotivebranche in beweging is blijkt wel uit de presentatie van Mark Heijligers, pr-manager van DS Automobiles Nederland. ‘Met DS zijn we klaar voor de toekomst. We zijn geen gewone Citroëndealer meer – de DS verkopen we vanuit showrooms die we hebben ingericht volgens het boetiekmodel. Mensen kopen steeds meer online. Een showroom moet dus meerwaarde hebben. Zo hebben we bijvoorbeeld een stoel waar de klant, met een virtual reality-bril op, zijn of haar favoriete model, kleur en accessoires uitzoekt.’ 

Het nieuwe rijden

Heijligers demonstreert het nieuwe rijden, waarbij de bestuurder gebruik maakt van rijhulpsystemen.Dat begint al aan de laadpaal: via een app kan de bestuurder aangeven hoe laat hij van huis vertrekt. De auto kan dan vast voorverwarmen of voorkoelen. Dat elektrisch rijden de nieuwe standaard wordt, staat vast voor Mark Heijligers: ‘We turn electricity into style.’

De trends volgens BOVAG

De tweede spreker, Levien Meiresonne van branchevereniging BOVAG, laat zien dat elektrisch rijden toeneemt. Uit recente cijfers blijkt dat op dit moment 8,7 miljoen auto’s rondrijden in Nederland. 45.000 hiervan rijden volledig elektrisch. Het verkoopmarktaandeel was van januari tot oktober 2018 nog 3,9 procent. Inmiddels is dit gestegen tot 8,7% (januari – oktober 2019). Meiresonne vertelt ook over trends op het gebied van mobiliteit, zoals steeds meer verstedelijking en het belang van duurzaamheid. In de toekomst leidt dit tot betere en goedkopere accu’s, boetes voor fabrikanten van vervuilende auto’s en mobiliteitssystemen waarbij men per reis kiest voor het beste vervoermiddel. 

Het Blauwe Boekje

Bij stijlvol rijden hoort stijlvolle kleding. Vandaar dat ook Roel Wolbrink is uitgenodigd, mede-oprichter van pakkenmaker New Tailor. Het bedrijf bestaat alweer 21 jaar. Wolbrink pleit ervoor je altijd goed te kleden: ‘Iedere dag dat u ’s ochtends voor de kast staat, kunt u kiezen voor de juiste verpakking.’ Hij is inmiddels ook een autoriteit op het gebied van stijl: samen met Stefan de Vries schreef hij stijlgids en etiquettehandboek Het Blauwe Boekje. Alle aanwezigen krijgen het boek mee naar huis. Dan is het tijd om te netwerken. Een heerlijk walking dinner wordt verzorgd door Van der Schaft Culinair en in een ongedwongen sfeer praten ondernemers bij. Het was weer een geslaagd evenement! 

Verslag en foto’s: Olga Leever

Facebook
Twitter
LinkedIn