Winkelen in 2018 – de retail in Stichtse Vecht

Nederlandse consumenten hebben het afgelopen jaar flink meer uitgegeven. Ze kochten meer in de categorieën food, persoonlijke verzorging, kleding en lifestyle. Goed nieuws dus voor ons als ondernemers. Bestuurslid Willem J.R. Sorel praat ons bij over de laatste retail-ontwikkelingen.

Een duidelijke plus was er in 2017 voor de food, doe-het-zelfbranche (bouwmarkten), persoonlijke verzorging, schoenen en kleding en lifestyle. Minder florissant waren de resultaten voor consumentenelektronica en recreatie-artikelen. De online omzetten stegen met ca. 22%. De consument maakt steeds meer gebruik van de online supermarkten. Vooral tweeverdieners vinden dit prettig.

 Waar gaan we in 2018 shoppen?

De dagelijkse boodschappen blijven we nog steeds dichtbij doen, het liefst in onze woonplaats. Ook servicegevoelige assortimenten houden hun sterke binding in de kleinere woonkernen langer. Voor de niet-dagelijkse boodschappen, waaronder mode en luxeartikelen, hanteren mensen andere maatstaven De grote binnenstedelijke winkelgebieden  hebben een grote aantrekkingskracht als het gaat om funshoppen en recreëren. De vernieuwingen en mutaties zijn daar het grootst en dat is voor veel consumenten aantrekkelijk. Ook de steeds grotere keuze in horeca speelt een ondersteunende rol en versterkt het winkelgebied in middelgrote en grote steden.

Niet overal halleluja

Zijn de vernieuwingen allemaal halleluja? Natuurlijk niet. Een Hudson Bay bijvoorbeeld heeft het niet gemakkelijk. Een mooie uitstraling geeft geen garantie voor een zekere omzet. We willen er wel een keer gaan kijken en misschien iets kopen, maar of we terugkomen is een tweede. De horeca doet het wel bovengemiddeld goed bij Hudson Bay. Een kop koffie drinken, of anders in het restaurant aan het Rokin te Amsterdam (Nacarat van Ron Blaauw) is een bezienswaardigheid en beantwoordt aan innovatief ondernemen.

De situatie in Stichtse Vecht 

En hoe zit het in Stichtse Vecht? In 2015 kwam het Programma Economie Gemeente Stichtse Vecht gereed. Nu wordt binnenkort de vierde totaalmonitor Programma Economie 2015 – 2018 gepresenteerd. Dit document geeft schematisch weer wat ons te doen staat voor de komende jaren. De harde as als werklocaties, de zachte as als buitengebied en de kernen voor de retail en woonomgeving geven de realisatie en problematiek weer. Ook de overkoepelende randvoorwaarden worden hierin benoemd.

Ook is er onlangs een Retailvisie van de provincie Utrecht verschenen die is vastgesteld door Gedeputeerde Staten. Per gemeente zijn er analyses en prognoses gemaakt die wij goed kunnen gebruiken om de bestaande centrumgebieden in onze kernen te kunnen adviseren.

 

Foto: freestocks-org-187367- van unsplash

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *