Nieuwjaarsreceptie: warme afscheidswoorden voor Angelika Pelsink

Tijdens onze drukbezochte nieuwjaarsbijeenkomst op 11 januari heeft Angelika Pelsink afscheid genomen als voorzitter van de OVSV. Ook nam Steven Rosman afscheid als bestuurslid en werd Theo Spliet tot erelid benoemd. Een impressie van de avond.

Rond vijf uur is het al gezellig druk in De Olifant. Ondernemers wensen elkaar alle goeds voor 2018, er wordt geproost en bijgepraat. Als de zaal goed gevuld is, neemt vicevoorzitter Willem J.R. Sorel het woord. Hij verwelkomt de aanwezige ondernemers, lokale politici, burgemeester Witteman en enkele gemeentemedewerkers. ‘Deze avond wordt anders dan anders,’ kondigt Willem aan. ‘Ik ga namelijk een officiële mededeling doen en deze heeft voor het bestuur een minder prettig karakter. We hadden ook een persbericht kunnen versturen, maar we wilden u dit vandaag persoonlijk mededelen. Onze voorzitter Angelika gaat ons helaas verlaten. En vanavond nemen we afscheid van haar.’

Vacature

Angelika is al een tijd niet meer actief als ondernemer in Stichtse Vecht en heeft zich in haar woonplaats Hilversum verkiesbaar gesteld bij de gemeenteraadsverkiezingen. Dat is de reden waarom zij haar voorzitterschap wil overdragen aan iemand anders. Er komt een vacature, en voor de komende periode hebben wij een tijdelijke voorzitter gevonden: Cees van den Oosten. Angelika ontvangt een grote bos bloemen van het bestuur van de OVSV. Bij de volgende ALV nemen we officieel afscheid van haar.

Verbinder

Wethouder Pieter de Groene krijgt het woord en benoemt de positieve economische ontwikkelingen, vooral voor Midden-Nederland: ‘Dat is heel gunstig voor ons, maar tegelijkertijd komt er een druk op onze regio te staan. Hoe gaan we daar de komende tijd mee om?’ Pieter richt vervolgens het woord tot Angelika. Hij bedankt haar voor vijf jaar voorzitterschap van de OVSV. ‘Ik heb een paar mensen om me heen om wat steekwoorden gevraagd bij het horen van jouw naam. Ik hoorde dingen als “gaat discussie niet uit de weg”, “heeft gezorgd dat de Economic Board Stichtse Vecht er kwam”, “verbetering van de communicatie”, “heeft zich hard gemaakt voor glasvezel”, “is een verbinder”. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Angelika, enorm bedankt voor jouw inzet!’ Steven Rosman gaat het bestuur eveneens verlaten. Willem J.R. Sorel bedankt hem voor zijn grote inzet voor zzp’ers in de gemeente. Tot slot wordt Theo Spliet naar voren gehaald en benoemd tot erelid van de OVSV.

Stamppot

Dan is het tijd voor de traditionele stamppot. Traditioneel met een tikkeltje innovatie van De Olifant: zo zijn er chips van oergroenten aan de stamppot toegevoegd. Het nieuwe jaar is weer op gepaste wijze ingeluid!

 

Makkelijker aanbesteden: workshops tijdens DvdO

Croissants, een gekookt eitje en verse koffie: in het gemeentekantoor stond afgelopen vrijdag om 8.00 uur een ontbijtbuffet klaar voor ondernemend Stichtse Vecht. Voor de tweede achtereenvolgende jaar vierden we de Dag van de Ondernemer, een initiatief van MKB Nederland. Een dag met inhoud: ondernemers werden bijgepraat over het lokale aanbestedingsbeleid van de gemeente. Ander nieuws is, dat er een lokale leverancierslijst komt voor Stichtse Vecht.

Na het croissantje met een glas jus d’orange doen wethouders Pieter de Groene en Warner van Vossen de aftrap van de dag. Zij vertellen over de ontwikkelingen binnen het aanbestedingsbeleid van de gemeente. Stichtse Vecht werkt sinds vorig jaar met Negometrix, een digitaal platform waarmee ondernemers hun aanbestedingsdocumenten kunnen aanleveren. De gemeente werkt met een digitaal startformulier bij het uitzetten van aanbestedingen: dat verplicht de gemeente om bepaalde stappen te zetten in het aanbestedingsproces.

Best Value Aanbesteden

Plenair krijgen de ondernemers een korte uitleg over het inkoopbeleid van de gemeente. Daarna gaan we in twee groepen uiteen: er is een workshop over Negometrix en over Best Value aanbesteden. Tijdens de Negometrix-workshop zien ondernemers stap voor stap hoe zij een profiel kunnen aanmaken om mee te kunnen doen aan gemeentelijke aanbestedingen, en hoe het aanbestedingsproces werkt. In de andere workshop wordt uiteengezet wat Best Value Procurement inhoudt. Dit is een manier van aanbesteden waarbij alleen de allerbelangrijkste functionele specificaties op papier worden gezet: het wat, en niet het hoe.

Nieuw: leverancierslijst

Negomatrix kent sinds kort een nieuwe applicatie, de leverancierslijst. Lokale ondernemers kunnen hun unique selling points op deze lijst presenteren. En het inkoopproces wordt zo ingericht dat het raadplegen van de leverancierslijst door budgethouders als standaard wordt ingevoerd. Stichtse Vecht is van plan deze applicatie aan te schaffen. Hiermee zijn we, na Helmond, de tweede gemeente in Nederland die gebruik maakt van de leverancierslijst. Een lang gekoesterde wens van de OSV gaat dan in vervulling. Gemeente en OSV hebben de afgelopen jaren gezocht naar een platform waarop ondernemers uit Stichtse Vecht zich kunnen presenteren aan de budgethouders en in de praktijk bleek dit weerbarstige materie. Nu de applicatie bestaat zullen gemeente en OSV zich gezamenlijk inzetten om de leverancierslijst toegankelijk te maken voor alle lokale ondernemers.

Duurzaam ondernemen

Vrolijkstemmend nieuws dus voor ondernemers uit Stichtse Vecht. Want duurzaam ondernemen begint met lokaal zakendoen. En daarvoor slaan de gemeente en de ondernemersvereniging de komende tijd de handen ineen.

 


Black Friday … een kans voor u als ondernemer?

De financiële gezondheid in vele branches en dienstverlenende organisaties trekt de laatste maanden sterk aan. Hoe is dat met de retail? Er zijn retailbranches die het goed doen en de toekomst ziet er gemiddeld genomen zonnig uit. Bestuurslid Willem J. Sorel beschrijft de stand van zaken en signaleert een trend: Black Friday. 

De ondernemers in de retail op de A-locaties zien hun omzetten inderdaad verbeteren. Volgens MKB Nederland neemt de omzetprognose het komende jaar met ruim acht procent toe. Voor de diverse formules van onder meer de bouwmarkten, supermarkten en speciaalzaken in food is dat al gaande. Maar de meeste retailbranches, waaronder dames- en herenmode, persoonlijke verzorging, bruin/wit goed en juweliers blijven op dit moment achter. Ook de daghoreca mag zich verheugen in positieve ontwikkelingen qua omzet. Nieuwe formules rijzen als paddenstoelen uit de grond. Zijn er nog andere en/of nieuwe ontwikkelingen te verwachten?

Black Friday: een nieuwe traditie?

Op dit moment wordt achter de schermen en in de retail organisaties geprobeerd de retailers te verleiden om volgende week vrijdag massaal mee te doen aan Black Friday, onder meer door de openingstijden te verruimen. Detailhandel Nederland denkt dat het Amerikaanse winkelfenomeen inmiddels een traditie is geworden in Nederland. Twee op de drie Nederlanders is op de hoogte van Black Friday, blijkt uit recent onderzoek van Motivaction onder duizend consumenten. Vooral onder jongeren is de koopjesdag goed bekend. “Consumenten kunnen zich een week na de intocht van Sinterklaas te buiten gaan aan koopjes”, aldus directeur Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland. Ook de periode na Black Friday zullen veel winkeliers hun winkels langer openhouden.

 En hoe zit het met de Sint?

Vele generaties zijn groot geworden met Sinterklaas en Zwarte Piet. Inmiddels heeft Zwarte Piet het zeker moeten ontgelden. De reclame-uitingen rondom Sinterklaas zijn duidelijk teruggeschroefd.

Een bestaand en goed lopend marketingconcept komt nu niet meer uit Spanje maar uit …  Amerika! Jammer, ik twijfel of “Black Friday” dezelfde impact krijgt als “Black Piet”.

Hoe denkt u hierover als ondernemer?

 

Foto van Anna Dziubinska on Unsplash

Doe mee met de Dag van de Ondernemer!

Eind deze week is het zover: de Dag van de Ondernemer! Kom jij ook ontbijten bij de gemeente in Maarssen? Het wordt een afwisselende ochtend waarin je alles hoort over het verwerven van opdrachten voor de gemeente. Daarnaast heeft onze voorzitter Angelika Pelsink hoogstwaarschijnlijk een leuke primeur! Bekijk de oproep voor de DvdO in dit filmpje van RTV Stichtse Vecht. Deelname is gratis. Geef je hier op voor de Dag van de Ondernemer!

De toekomst is voor early adopters – bedrijfsbezoek met Tom Coronel

De vernieuwde showroom van Toyota Van Ekris in Maarssen aan de Kometenweg vormde het sfeervolle decor van ons najaarsevenement met als spreker Tom Coronel. Relevant als je bedenkt dat het onderwerp ‘Mobiliteit met oog op de toekomst’ is.  Of zou dat zijn bedacht naar aanleiding van de locatie? Hoe dan ook: het sprak de 110 bezoekers aan. En terecht!

Schone oplossingen voor de mobiliteit waarbij het draait om de details: zo schoon is het water dat uit de auto komt van de waterstof-mobiel. Gewoon te drinken!

Ze weten wat ondernemen is bij autobedrijf Van Ekris. Dat wijzen de getallen uit. Niet voor niets staan er 105 jaren in de geschiedenisboeken van de onderneming. Dat levert een bijzonder brede en gevarieerde clientèle, veel kennis en kunde en de signatuur ‘hofleverancier’ op. Stefan van Ekris vertelt kort in de openingspresentatie over het ontstaan van het bedrijf en schakelt dan snel door naar het verhaal van heden ten dage. Gaan we met z’n allen elektrisch rijden? Of zijn we binnenkort klaar voor waterstof? Of een hybride-systeem waarin verschillende zaken worden gekoppeld? De vraag van de consument (en de ondernemer in de zaal) zal het aanbod bepalen, zo voorspelt hij. Zolang het een schoon antwoord is, gaat Van Ekris mee in de te ontwikkelen concepten. Sterker nog, kent het bedrijf de mogelijkheden. De antwoorden liggen op de plank. Er kan al zoveel, zo weet Van Ekris, dat ze als bedrijf in de startblokken staan. Samen met de ondernemer, als betrokken consument, leveren ze oplossingen op maat. Van Ekris is klaar voor die start, klaar voor de –schone – toekomst.

Early adopter

De avond werd afgesloten met een hilarische interactieve quiz via app op de mobiele telefoon. De vragen gingen over de avond. Wie had er het beste opgelet? Dat was winnaar Max Schuurman. Hij zegevierde. Een complete poetsbeurt voor de auto viel hem ten deel.

Na een zeer smakelijk voor- en hoofdgerecht van Traiteurie Oud Loosdrecht was het tijd voor Turbo Tom. Op hoge snelheid kregen de OSV-leden in een uur de eigenwijze kijk op ondernemingszaken gepresenteerd van Tom Coronel. Deze autocoureur houdt zich naast racen al jaren bezig met ondernemen. Vooral via internet. Met enkele tips en trucs en vele voorbeelden en praktijkervaringen geeft hij de aanwezigen een kijkje in de keuken. Als een early adopter van vele marketing- en communicatiestrategieën laat hij zien dat snel reageren, maar vooral goed luisteren, kijken en feedback halen bij concurrenten de manier is om beter te worden en doelen te bereiken. Hij schetst avontuur, durf en passie voor het ondernemerschap. Hij heeft een onnavolgbare competitiedrang met zijn broer, die weinigen kunnen volgen. Maar die hem hebben gebracht waar hij nu staat. Hij weet ook dat hij ‘hinderlijk’ kan overkomen door zijn enthousiasme. Maar, zegt hij relativerend, ‘het zit in mijn genen. Kijk daardoorheen en neem tot je wat je kunt gebruiken.’

Youtube en Snapchat

Via de zoekmachine in opkomst (Youtube, doe daar wat mee!), Snapchat (het is er … onderzoek het!) en Instagram (alle doelgroepen zijn te bereiken) weet hij de luisteraars te raken. Omdat het werkt! De inspiratiesessie van Tom Coronel schudt menig bezoeker wakker, en zet ze, op z’n minst aan tot nadenken. Hoe fijn is dat aan het begin van het weekend? Ondernemen houdt nooit op … Dat zie je maar weer! Met dank aan Toyotadealer Van Ekris en onze eigen Ondernemersvereniging Stichtse Vecht.

Tekst en fotografie: Annet Koops

RTV Stichtse Vecht maakte een videoverslag van de bijeenkomst!

Bedrijfsleven Stichtse Vecht: 8 punten voor de plaatselijke politiek

Sinds het ontstaan van Stichtse Vecht wordt het lokale bedrijfsleven steeds meer betrokken bij de ontwikkelingen in onze gemeente. De lokale partijen zijn op dit moment bezig om hun programma op te stellen voor de verkiezingen in maart 2018. En daarbij doen we ze graag een handreiking. We sturen de partijen een overzicht van de punten die ons bezighouden. Bovendien gaan we de komende weken met de diverse partijen in gesprek om het belang van deze punten te onderstrepen. De 8 belangrijkste punten op een rij. 

1 Samenwerking ondernemers en ambtenaren

Sinds enkele jaren is er een bedrijfscontactfunctionaris in de gemeente Stichtse Vecht, die ons de weg wijst naar de afdeling of persoon die ons kan helpen bij onze vragen en problemen. Als ondernemers hebben wij behoefte aan verdere intensivering van hun functie: meer begeleiding vanaf de eerste vraag tot het eerste echte contact met de juiste afdeling, begeleiding van het proces tijdens het verdere verloop en een goede afronding van het gehele proces.

2 Aanbestedingen door de gemeente Stichtse Vecht

De gemeente is een overheidsorgaan. Maar zij is ook een belangrijke opdrachtgever voor ons als ondernemers. Wij verwachten van deze grote, lokale opdrachtgever een transparant inkoop- en aanbestedingsbeleid waarbij echt rekening wordt gehouden met de lokale ondernemers. En wij verwachten ook dat de gemeente kennis heeft van de mogelijkheden en de ervaringen van de lokale ondernemers, zodat onderhandse aanbestedingen met redelijke eisen mogelijk zijn. Dit geldt uiteraard voor de minder grote opdrachten, omdat bij grote opdrachten andere wettelijke regelgeving van toepassing kan zijn. Bijvoorbeeld bij een Europese aanbesteding.

3 Bereikbaarheid en mobiliteit

Ons standpunt is: bereikbaarheid voor alles! De gemeente Stichtse Vecht kent vele beperkingen qua bereikbaarheid en mobiliteit. We moeten woekeren met de schaarse ruimte om onze werk- en woonplekken te bereiken. Het is dus belangrijk om veel aandacht te besteden aan dit grootste knelpunt voor veel ondernemers van onze gemeente. Het vraagt om ingrijpende maatregelen van meerdere partijen om toekomstbestendig te worden. De gemeente heeft hierin de regie. Bedrijven moeten bereikbaar blijven – nu en in de toekomst!

4 Digitale bereikbaarheid

Binnen onze gemeente laat de digitale bereikbaarheid nog veel te wensen over. In de buitengebieden zijn de verbindingen met internet vaak zo slecht dat bedrijfsvoering met het oog op dit aspect vrijwel onmogelijk is. Mobiliteits- en verduurzamingsvraagstukken vragen op korte termijn op structurele investeringen voor de toekomst.

5 Recreatie & toerisme

Onze gemeente ligt voor het toerisme op een bijna ideale plek: tussen het groene hart, de Utrechtse heuvelrug en het plassengebied. Voor ondernemers binnen Stichtse Vecht liggen hier kansen. Met steun van de politiek ligt er een kans voor Stichtse Vecht om de ‘achtertuin’ te worden voor Utrecht en Amsterdam. Het Platform Recreatie & Toerisme werkt aan een basis voor deze ontwikkeling en kan zeker hulp gebruiken om de plannen ten uitvoer te brengen.

6 Bedrijventerreinen

Bedrijventerreinen worden steeds meer gezien als belangrijke werkgelegenheidslocaties. Het project Parkmanagement dat wij hebben opgezet is hiervan een voorbeeld. Dit verdient navolging of uitbreiding. Door de economische veranderingen, die op allerlei terreinen plaatsvinden is er vraag naar maatwerk. Wij vragen de partijen om de balans te zoeken tussen gezonde economische groei, leefbaarheid en landschappelijke waarden.

7 Alternatieve bedrijfsvormen

Binnen onze gemeente kennen wij enkele duizenden zzp’ers. Deze groep groeit nog steeds en vormt een belangrijke motor van de lokale economie. Het is van belang om in kaart te brengen waar deze groep behoefte aan heeft.

8 Winkelgebieden

De winkelgebieden binnen onze gemeente hebben het moeilijk en kunnen best wat steun gebruiken. Vitale winkelgebieden zijn essentieel voor de leefbaarheid van de kernen. Het is zaak om de winkelgebieden te beschermen tegen verdere afbraak.

 

 

Schulp Vruchtensappen wint Ondernemersprijs

‘Heel Stichtse Vecht kan trots zijn op een bedrijf als Schulp Vruchtensappen,’ staat in het juryrapport voor de Ondernemersprijs Stichtse Vecht 2017. Het was een spannende strijd tussen de drie genomineerden, maar de jury koos ervoor dit authentieke familiebedrijf uit Breukelen de prijs toe te kennen. De prijsuitreiking vond plaats op 14 september in Maarssen, tijdens de jaarlijkse ondernemersbarbecue samen met de gemeente.

Tijdens een drukbezochte barbecue krijgt directeur Albert Schulp de Ondernemersprijs uitgereikt uit handen van Bert Jan Breman van de Rabobank. De prijs, beschikbaar gesteld door de Rabobank, is een beeld van een zeilboot. De prijs geeft de band van Stichtse Vecht met het water aan, en symboliseert tegelijk dat de winnaar de wind in de zeilen heeft.

Visie

Angelika Pelsink, voorzitter van de Ondernemersvereniging Stichtse Vecht, feliciteert de winnaar en overhandigt hem een bos bloemen. De jury koos voor Schulp om een aantal redenen. Wethouder Pieter de Groene leest voor wat er staat in het juryrapport: ‘Schulp Vruchtensappen is van een traditionele fruitkweker omgeturnd tot een zeer succesvol vruchtensapbedrijf. Het fruit uit eigen perenboomgaard wordt geperst tot vruchtensappen. Daarnaast koopt Schulp ander fruit in, liefst van lokale telers.’ De jury, bestaand uit een vertegenwoordiging van Rabobank, Nyenrode en de OSV, zag tijdens het bedrijfsbezoek dat het sap zo uit de natuur wordt geperst. Er worden geen stoffen aan toegevoegd. Met zijn keuze om zich volledig toe te leggen op vruchtensappen heeft Schulp al laten zien over visie te beschikken.

Trots op Breukelen

Daarnaast is Albert Schulp een voorvechter van de bio-industrie. En hij was al actief in de circulaire economie, voordat deze term überhaupt was uitgevonden: het restafval van het fruit wordt verkocht aan biologische boeren. Tot slot zag de jury dat Schulp trots is op Breukelen: op de etiketten zijn lokale plaatjes afgedrukt: ‘En dat maakt dat heel Stichtse Vecht trots kan zijn op een bedrijf als Schulp Vruchtensappen.’ De twee andere genomineerden zijn Qumey uit Maarssen en Wisse Tuinen uit Kockengen. Zij ontvangen een oorkonde en een bos bloemen.

Businessbuddy bij ZomerOndernemer Stichtse Vecht

Een startkapitaal, begeleiding en zes weken lang alle hulp die je nodig hebt om een eigen business op te zetten. Deze droom werd werkelijkheid voor jonge zomerondernemers van 13 tot 23 jaar. Dit jaar vond het project ‘de ZomerOndernemer’ voor het eerst plaats in Stichtse Vecht. Angelika Pelsink mocht businessbuddy zijn voor een aantal jonge ondernemers. Ze deelt haar ervaringen met jullie in deze blog.

De ZomerOndernemer biedt jonge mensen de kans om kennis te maken met het ondernemerschap. Een businessbuddy ondersteunt de jonge ondernemer met advies. De kick-out vond plaats op 15 augustus op Nyenrode.

Schoenenreus

Een van de ondernemers die ik ondersteunde, is Vince. Hij maakt indruk met zijn verschijning. Hij is groot en in zijn donkere pak ziet hij er niet uit als een gangbare jongere. Niet alleen zijn uiterlijk maakt indruk, ook zijn bedrijf. Zijn plan om een webwinkel te starten voor grote maten schonen staat, zullen we maar zeggen, niet meer in de kinderschoenen. Hij heeft een begroting, missie en visie en een duidelijk doel. Hij weet dat hij naar de KvK moet en heeft alles rondom verzekering, financiering, marketing, logistiek en inkoop al uitgezocht. Als ervaringsdeskundige heeft hij zelfs al (buitenlandse) contacten. De webwinkel is in de maak. Zijn uitstraling is serieus. Wat heb ik eigenlijk nog toe te voegen aan zijn plannen? Hij moet ze alleen nog uit gaan voeren.

Toch is er nog genoeg te leren van een oude rot in het vak zoals ik. Als ik Vince weer zie op de kick-out is de inschrijving bij de KvK gedaan en is de website in de lucht: https://opgrotevoet.nl/ Goed gedaan, man!

Vrouwenzwemmen

Tygba Demici heeft het originele idee om het zwemmen voor dames te bevorderen. Dames die gescheiden van mannen willen zwemmen, bijvoorbeeld vrouwen in burkini. De gebruikelijke damesuurtjes voldoen niet aan de eis, want op die momenten kunnen mannen aanwezig zijn. Bijvoorbeeld in de kantine van het bad. Het liefst wil Tygba zelf een zwembad exploiteren. En niet alleen een zwembad, maar ook een plek om een boek te lezen, koffie te drinken en een gebakje te eten, alleen of met je vriendinnen. Een mooie plek voor ontspanning. Missie, visie doelstelling, een Big Hairy Audacious Goal: het is er allemaal. Maar verder niets. We beginnen in kleine stapjes: een wekelijks zwemuurtje is al een mooi doel. Is er een markt van vraag en aanbod? Zijn er dames die dit willen en kun je een zwembad huren die aan je eisen voldoet? Hoe ga je het aanbod vermarkten? Ga dat eerst onderzoeken, adviseer ik haar. Tygba komt eerdaags bij mijn Wellnesspraktijk kijken. Ze heeft het break-even point berekend en het wekelijkse uurtje is haalbaar. Ze heeft de vragen voor haar marktonderzoek gereed en ze weet hoe ze haar doelgroep moet bereiken. Het vergt alleen wel moed om daadwerkelijk op mensen af te stappen. Ze twijfelt en heeft weer een duwtje nodig. We spreken af ook na de kick-out contact te houden. Ik zal nog wat duwtjes moeten geven.

Uitersten

In Stichtse Vecht waren Er 23 jonge deelnemers aan het project. Bij sommigen was van meet af aan duidelijk dat het wel ging lukken: de doeners, de doorzetters, de pragmatici. Sommigen moesten ondervinden dat ondernemer (nu) nog niet hun ding is, anderen switchten van onderneming. Maar stuk voor stuk hebben de deelnemers veel geleerd en bij de kick-out stonden er 23 zelfbewuste mensen.

De winnares

Sophie Jurrjens wint de regionale titel ZomerOndernemer in Stichtse Vecht. Met haar bedrijf Solis maakt ze muziek voor bedrijven. Ze ontwikkelde een muziekapp voor bij het wandelen, een akoestische ervaring. Ik vraag haar meteen muziek te componeren voor mijn wellnesspraktijk.

Doe je volgend jaar ook mee?

Mocht volgend jaar weer een beroep op een oude rot worden gedaan, dan ben ik erbij. Het geeft onmetelijk veel energie om na zes weken hard werken het resultaat te zien. En de eigen inspanning van de business buddy? Dat valt wel mee: een beetje coachen, je netwerk en kennis delen. De jonge ondernemer doet het werk. Bovendien ontmoet je ook andere ondernemers die businessbuddy zijn. Het was een heel leuke ervaring!

Meerdaagse Theekoepelparade Stichtse Vecht …?

Stel je eens voor dat Stichtse Vecht een evenement zou hebben als het Amsterdam Light Festival. Of reizend theatergezelschap De Parade. Wat zou dit een boost kunnen geven aan onze regio! Het Platform Recreatie en Toerisme heeft er al enkele brainstormsessies aan gewijd. Bestuurslid Leo Vonk blogt erover.

 Eind 2014 werd de Economische Visie voor Stichtse Vecht vastgesteld. Hierop volgde de Economische Uitvoeringsagenda, waarin plannen werden gemaakt voor de diverse economische aandachtsgebieden. Zo was er een jaar of twee geleden ook een bijeenkomst in De Olifant over recreatie. Diverse horeca-eigenaren, evenementenorganisaties en recreatie-ondernemers zaten hier bij elkaar. Het was de start van de oprichting van het Platform Recreatie en Toerisme.

De Vecht als usp

Het Platform heeft inmiddels een paar bijeenkomsten gehad. De gemeente ondersteunt dit initiatief omdat het recreatie en toerisme in Stichtse Vecht wil stimuleren. Anderzijds vindt de gemeente ook dat initiatieven kleinschalig moeten blijven. Daarom bedachten we dat een evenement van een paar weken het best zou werken. En wat is nou mooier om hierbij de Vecht en de prachtige theekoepels langs het water centraal te stellen? Dat is immers een ‘unique selling point’ van onze regio.

Theekoepelparade

Geïnspireerd door het Amsterdam Light Festival en de Theekoepelparade kwamen we op het idee om een meerdaagse Theekoepelparade over de Vecht te organiseren. De Theekoepelparade werd tot twee jaar geleden elke zomer georganiseerd door Stichting Loenen Cultuur (bekijk hier foto’s van de parade van foto- en videoclub Loenen aan de Vecht). Het was een vaartocht langs verschillende theekoepels gecombineerd met muziek, poëzie en theater. Zelf voer ik ook mee met een van mijn boten. Het was een mooie activiteit, maar helaas moesten de organisatoren er geld op toeleggen. En je wilt er ook iets aan overhouden. Hoe zou het zijn om zoiets opnieuw op te zetten, maar dan breder? De leden in het platform en de Stichting Loenen Cultuur zijn alvast erg enthousiast over dit idee.

Impuls voor de regio

Een groter opgezette Theekoepelparade kan een enorme impuls geven aan onze regio. Ik denk dan aan vaartochten langs de theekoepels met kunst, theater, literatuur en poëzie. Maar ook met culinaire uitstapjes naar de deelnemende horeca-ondernemers en overnachtingen in de diverse bed & breakfasts in onze gemeente. Er moet een website komen, een programmaboekje en een app. Als we dit breed neerzetten, profiteert iedereen in onze gemeente ervan. Ook de winkeliers, de vormgevers, de drukkers en de maakindustrie. Maar dit idee kan alleen maar succesvol worden uitgevoerd als bewoners en bedrijven nauw samenwerken!

Heb jij ideeën of wil je meedoen? Meld je bij Leo! Na de zomervakantie komt het Platform Recreatie en Toerisme weer bij elkaar.  Mail naar llvonk@gmail.com

 

 

Haring happen bij de Heeren

Ze zijn weer heerlijk, de nieuwe haringen. Vanmiddag vanaf 16.00 uur was ondernemend Stichtse Vecht traditiegetrouw aanwezig bij de Heeren van Maarssen voor jenever, verse haring, vishapjes en gezelligheid. Er waren maar liefst 85 ondernemers van de partij, waaronder veel nieuwe leden. Een fotoverslag.