ONSV beter laten werken … zo doen we dat!

De LinkedIngroep offline… het werd tijd om elkaar eens in de ogen te kijken! Op 13 februari kwamen we samen in Boom en Bosch in Breukelen. We aten soep en hadden een constructief gesprek. Een verslag.

De gemeente regelde een heerlijk soepje met broodjes, waarop een speeddate-achtige kennismaking volgde tussen de deelnemers. Pieter Doesburg, communicatieadviseur bij de gemeente en een van de beheerders van de LinkedIngroep, vertelde over het ontstaan van de groep Ondernemend Netwerk Stichtse Vecht. ‘Samen met de ondernemersverenigingen werkten we aan een economisch programma, maar er was duidelijk ook behoefte aan een platform,’ vertelde Pieter. ‘Er zijn bijna 5000 ondernemers in Stichtse Vecht. Samen kun je veel betekenen voor het lokale bedrijfsleven. Eén van de instrumenten daarvoor is een online-netwerk waar ondernemers onderling en gemeente elkaar vinden. LinkedIn is als zakelijk platform de meest aangewezen vorm daarvoor.’ Pieter benadrukte dat het een ondernemersplatform is, waar ondernemers en gemeente samen een succes van kunnen maken. De kracht van het netwerk wordt bepaald door de grootte.

De groep laten groeien – maar hoe?

De groep is gestart in september 2016. Er is tot nu toe ingezet op natuurlijke groei. Er zijn inmiddels bijna 300 leden. Dit kunnen er veel meer worden – er zijn immers bijna 5000 ondernemers in Stichtse Vecht! Hoe kunnen we groei voor elkaar krijgen? Allereerst door te zorgen dat de groep aantrekkelijk wordt. Dat er reuring ontstaat. Een lege kroeg loop je immers ook niet binnen.

Maar ja, hoe plaats je dan berichten in de groep, en hoe communiceer je er met elkaar? Olga Leever gaf een korte praktische toelichting op de toepasbaarheid van LinkedIn. De laptops kwamen tevoorschijn en via de schermen keek men mee. Olga vertelde hoe het werkt om berichten te posten. Plaats bijvoorbeeld een oproep of een vraag. En wil je een artikel delen, zorg dan voor een ‘haakje’: een reden waarom jij het bericht deelt. Bedenk steeds wat jouw groepsgenoten aan jouw post kunnen hebben. De aanwezigen gingen in groepjes uiteen en plaatsen direct diverse posts in de groep. Na de bijeenkomst was het netwerk tien berichten rijker.

Hoe maken we het netwerk aantrekkelijker?

Aan het eind van de bijeenkomst bespraken we hoe we de groep kunnen verbeteren, waardoor de aantrekkingskracht toeneemt. De ideeën op een rij:

Online

  • Meer ervaringen delen
  • We nodigen mensen uit voor de LinkedIngroep via ons eigen netwerk
  • We plaatsen berichten als actualiteiten, aanbestedingen, klussen en vacatures die net iets eerder in de groep staat dan ergens anders. Dit maakt dat je echt iets mist als je geen lid bent van de groep
  • Zichtbaar maken van contacten met wie je samenwerkt (ervaringen delen)
  • Link maken naar andere platforms en evenementen, koppeling naar Facebook en Twitter
  • Logo van de groep in je eigen communicatie gebruiken, bijvoorbeeld op je website.
  • Verslagen ondernemersverenigingen in de groep plaatsen.
  • Campagne opzetten met bestand ondernemers van KvK.
  • Meer vragen stellen in de posts op LinkedIn, meer tips geven in de berichten, reageren op anderen zodat er gesprekken ontstaan
  • Betere ‘draadjes’ maken: alle info over één onderwerp onder hetzelfde bericht

Offline

  • Vaker combinatie van offline-online bijeenkomst
  • Iedereen neemt naar de volgende bijeenkomst een collega mee die nog geen lid is van het platform
  • Er zelf meer over praten dat je in de groep zit, deel het!
  • Spandoek over de groep op de Fietsboot (ludieke koppeling online-offline)
  • Promotieteams langs de winkeldeuren om potentiele doelgroepen lid te maken
  • Rechtstreeks benaderen door diverse leden van hun contacten bij winkeliersverenigingen.

Ambassadeurs

En dan zijn er nog de ambassadeurs: actieve leden die zorgen dat er regelmatig posts en reacties komen in de groep. Dat zijn op dit moment negen mensen, waaronder Leo Vonk, Gera van Vliet, Barry Wentzel en burgemeester Marc Witteman. Wil jij ook ambassadeur worden van de Linkedingroep Ondernemend Netwerk Stichtse Vecht? Vraag Olga Leever en Annet Koops om informatie!

Wordt vervolgd

Veel ondernemers gaven aan dat ze behoefte hebben aan een vervolgbijeenkomst. Worden verbeteringen toegepast, zijn er nieuwe ideeën en wat werkt niet? Want een real life bijeenkomst, daar kan toch geen online platform tegenop. Zo bleek ook al gauw in café de Danne in Breukelen waar nog werd nagepraat over de bijeenkomst. En waar de mobieltjes allerhande updates meldden van de LinkedIngroep. Zie je … zo werkt het!