Lid

Naam: A. (Albert) Schulp

Onderneming: Schulp Vruchtensappen B.V.

Adres: Zandpad 76

Postcode: 3621 NG

Plaats: Breukelen

0346-259630 / 06-53628872

albert@schulp.nl

https://schulp.nl

Over Schulp

Op een schitterende locatie aan het  Breukelse Zandpad ligt het bedrijfspand van Schulp Vruchtensappen. In 1861 begon Albertus Schulp er met het telen van appels en peren in zijn boomgaard. Dit resulteerde in een fruitteeltbedrijf dat Albert Schulp jr. begin jaren ’90 over zou nemen. Het ging echter niet goed met de fruitteeltsector in die jaren. Albert: ‘In heel Noordwest-Europa was er een overproductie van fruit. Bovendien was er veel concurrentie uit het zuidelijk halfrond.’ Juist in die tijd werd een kleine sapperserij, waar de familie appels tot sap liet verwerken, opgeheven. Albert nam de persmachines over en maakte de ommezwaai van fruitteeltbedrijf naar vruchtensapproducent. ‘Nog voordat ik de machines goed en wel had geïnstalleerd, had ik al mijn eerste grote order: 5000 liter appelsap voor fruitteeltbedrijf Drogenbroek uit Loenen aan de Vecht. En daarna ging ik zelf de boer op: naar fruittelers en winkels.’ Het fruit betrekt Schulp sindsdien bij anderen. Of hij verwerkt fruit in opdracht van fruittelers. Dit leidde tot nieuwe smaken: naast appel- en perensap verkoopt Schulp inmiddels 10 smaken, waaronder appel-vlierbes. ‘Het klinkt vreemd, maar het is één van onze hardlopers.’

Het bedrijf groeide organisch – van werkplek in de woonkamer tot kantoor naast de bedrijfshal. En van ‘alles zelf doen’ tot 8 man personeel. De stap naar Schulp als merknaam heeft het bedrijf te danken aan een trambestuurder. ‘Eerst stond er uitsluitend de naam van het type sap op het etiket, zodat de boer de ruimte had zijn eigen naam ernaast af te drukken. Een afnemer uit Amsterdam vertelde me echter dat zijn zwager, trambestuurder, het vreemd vond dat de sapjes geen naam hadden. Daarom besloten we voortaan ‘Schulp Vruchtensappen’ op de etiketten te zetten. Wel zo duidelijk.’

Inmiddels heeft het bedrijf landelijke bekendheid. ‘In de begintijd persten we 1000 liter sap in een halve dag. Nu doen we dat in een half uur.’ Afnemers zijn fruittelers, groothandels en horecabedrijven. Ook de biologische sappen van Schulp zijn erg geliefd: ‘Er is steeds meer aandacht voor duurzaamheid, kleinschaligheid en lokaliteit. En daar sluit ons bedrijf goed op aan. Wij hoeven geen mooi verhaal te bedenken – we hébben een mooi verhaal.’

Over het ondernemerschap

De juiste keuzes maken: dat is wat het Schulps ondernemerschap typeert. Kiezen voor een andere weg dan de voorouders bijvoorbeeld: ‘Ik vind het leuk om iets van begin af aan op te bouwen.’ En kiezen voor een merknaam die duidelijkheid schept. Ook de keuze voor kwaliteit hoort daarbij: ‘We zijn een klein bedrijf. Voor mij is het een uitdaging om de beste te worden, ik hoef niet per se de grootste te zijn.’

https://schulp.nl